Nye retningslinjer for lisens

NSFs medlemsklubber har vedtatt på Forbundstinget at alle som vil være med i approberte stevner/konkurranser/kamper i idrettene Norges Svømmeforbund administrerer, må ha gyldig startlisens (GE 1B). Startlisensen gir utøverne rett til å delta på konkurranser, bladet Norsk Svømming og idrettsskadeforsikring (9-12 år er forsikret gjennom barneidrettsforsikringen).

Merk at Kongsvinger svømmeklubb har en egen forsikring for medlemmer over 12 år som ikke har lisens.

Norges Svømmeforbund fortsetter avtalen med Idrettens Helsesenter og Gjensidige. Ordningen med at belastningsskader dekkes på lik linje med andre skader er svært gledelig for alle aktive i svømmeidretter. Alle som betaler startlisens har tilgang til Skadetelefonen, telefonnummer 02033, som er en telefonbasert rådgivningstjeneste med spesialkompetanse på idrettsmedisin. Formålet er å ivareta idrettsutøvere på alle nivåer gjennom behandlingsløpet. Skadetelefonen gir gode råd om skadeforebygging og hva man bør gjøre ved akutte skader. Åpningstider er alle dager 09.00–21.00.

Ved skade skal du ringe og melde inn skaden til Skadetelefonen på 02033 umiddelbart.

I tillegg får alle med en skade behandlingsgaranti, kvalitetssikret behandlernettverk, og spiseforstyrrelser og sammensatte symptomer er også en del av forsikringsordningen.

Nytt for 2017 – det er kun to typer startlisens:
Startlisens svømmeidretter 9-12 år 2017 og Startlisens svømmeidretter 2017.

For 2016 var den eneste forskjellen i vilkår mellom grunnlisens og utvidet lisens behandlingsgarantien (3 måneder for grunnlisens, og 3 dager for utvidet lisens). For å ha en best mulig forsikring for alle våre utøvere, har NSF valgt å ha kun én startlisenstype for utøvere fra og med det året de fyller 13 år. Alle disse vil nå ha en behandlingsgaranti på 3 dager – og det vil alle som får skader se viktigheten av.

Fra og med torsdag 22. desember 2016 vil det være anledning til å kunne betale startlisens som gjelder for kalenderåret 2017. Ingen får tilsendt giro. Utøvere som vil betale startlisens må ta kontakt med sin klubb for å få oppgitt kid-nummer som man skal bruke ved betaling. Priser 2017 Pris for startlisens svømmeidretter 2017 er som følger:

• Kr 350 for Startlisens svømmeidretter 9-12 år 2017 (utøvere født fra og med 2005 – til og med 2008)
  • Kr 750 for Startlisens svømmeidretter 2017 (utøvere født 2004 og tidligere. Utøvere 9-12 år kan også velge dette alternativet)

Les på på svømmeforbundet sine nettsider