Spørsmål ved kursoppstart høsten 2015

Det er stort trøkk med henvendelser etter at vi åpnet for påmelding, og mange har de samme spørsmålene. Her er en gjennomgang av de vanligste.

Når kan jeg melde mitt barn på baby- og småbarnkurs?
Vi avventer beskjed om når terapibassenget åpner igjen, da vi er avhengig av dette for å kjøre kurs for de minste. Så snart vi vet når det åpner vil vi sette opp kurs, og formidle dette via våre hjemmesider, på e-post og via våre Facebooksider.

Kan jeg melde på mitt 3 år gamle barn på kurs? Det fyller snart 4 år?
Nei, av sikkerhets- og forsikringsmessige hensyn krever vi at ALLE barn har fylt 4 år før kursstart. Vi setter opp kurs for 2-4-åringer så snart vi vet når terapibassenget åpner.

Det er fullt på kurset jeg er anbefalt. Kan jeg melde barnet mitt på et annet kurs og flytte?
Kort svar: nei. Hvis du melder ditt barn på et kurs som du enten ikke er anbefalt eller som du åpenbart burde forstått er feil og vi ikke har plass på riktig kurs vil du få pengene igjen. Kongsvinger svømmeklubb har fokus på mestring og sikkerhet, og kan ikke gå på kompromiss med dette.

Mitt barn har gått flere runder på Selunge. Nå vil jeg flytte opp selv om jeg er anbefalt en ny runde med Selunge.
Mange sliter med å komme seg videre fra Selunge, og erfaring viser at du må regne med MINST to halvår. Dette har blant annet sammenheng med at det er første kurs som går i det kalde bassenget, og ikke minst også foregår i den dype enden. Det kan væres skremmende for barn som har vært vant til tryggheten i barne- og terapibassenget.

Men, vi har alltid rom for forbedringer vi også. Derfor har klubben i år spesielt fokus på Selunge, for å se hva vi kan gjøre for å få flere opp på Sel og videregående nivå. Vi har satt på tre instruktører på tre Selungekurs: hovedinstruktør Christian, vår mest erfarne instruktør Trine og svømmeskoleansvarlig Bente. Sistnevnte har et kurs med færre plasser tiltenkt de minste, og disse flytter inn i terapibassenget så snart det åpner. Hvis du likevel melder barnet ditt på Sel forbeholder vi oss retten til å flytte det ned til Selunge, og erfaringsmessig er det bedre å bli flyttet opp enn ned.

Hva er forskjellen på Kongsvinger svømmeklubb og Kongsbadet?
Kongsbadet er en offentlig svømmehall eid og drevet av Kongsvinger kommune. Kongsvinger svømmeklubb er et idrettslag, drevet av foreldre og frivillige. Øverste organ er årsmøtet, og et valgt styre sørger for at hjulene går rundt. Vi har en svømmeskoleansvarlig i 10 % stilling og en hovedtrener i 30 % stilling. Instruktørene jobber på timebasis og styret jobber selvfølgelig på dugnad.

Kongsvinger svømmeklubb står for cirka 10 prosent av besøket i Kongsbadet og får tildelt halltid av kommunen. Barn og unge fra 4-19 år går gratis inn, mens vi betaler leie for baby- og småbarnkurs, voksenkurs og andre ganger vi benytter hallen til for eksempel stevner eller opplæring. For å tilgjengeliggjøre hallen for andre kunder har vi blitt enige om å kjøre 70 % av kursene våre på onsdag og resten på mandag. Det eneste unntak er treningsgruppene, som også trener to timer fredag og en time søndag. Klubben og hallen har en god og løsningsorientert dialog.

Lars Ovlien
Styreleder, Kongsvinger svømmeklubb