Klart innvandrerkvinner kan

Instruktør Trine Beate Larsen demonstrerer.

Det blir mye plasking når damene øver.

Alle deltakerne fikk drikkeflaske.

Kvinner og barn i aksjon under kurset i Kongsbadet.

Fire lørdager før jul fyltes Kongsbadet opp av innvandrerkvinner som ville lære å svømme. I to timer før åpningstid sørger kvinnelige instruktører fra Kongsvinger svømmeklubb for det faglige innholdet.

Odal Soroptimistklubb og Norsk Folkehjelp startet i 2013 et prosjekt basert på «Kvinner Kan»-konseptet. Målet var å integrere innvandrerkvinner i det norske samfunnet ved å starte forskjellige aktiviteter, og så langt har det blant annet resultert i åtte svømmedager i Kongsbadet.

– Ett av oppleggene var svømmeopplæring, der Norsk Folkehjelp ga oss de første midlene til å gjennomføre to lørdager. Med bidrag fra det private næringslivet gjorde at vi kunne fortsette med fire nye kvelder, og så fikk vi et bidrag fra sanitetsforeningen sentralt, forteller Grete Ravn Omdal, en av initiativtakerne til svømmekurset.

For å klare prosjektet måtte Odal soroptimistklubb samarbeide med blant annet Norske kvinners sanitetsforening, frivilligsentralen i Sør-Odal, flyktningekonsulenten, kirken og andre frivillige.

– Vi syntes det var viktig å inkludere barna til kvinnene, så vi kjører buss fra Skarnes for å få med barnevogner, frivillige og mødrene.

Fra Sør-Odal har det vært cirka 10 damer, 5-6 barn og rundt ti frivillige. Fra asylmottaket på Kongsvinger varierer antallet, men det har i snitt vært opp mot 10 voksne og 5-8 barn der også. Kongsvinger svømmeklubb har stilt med to instruktører som har stått for den faglige delen.

– Alle har vært svært fornøyde med svømmingen, og sier at de håper den vil fortsette. Vi har i første omgang fått tak i midler til fire nye lørdager utover høsten, og håper på bidrag fra andre hold for å kunne fortsette videre, sier Ravn Omdal.