Skilpaddemerket

Fire kjernefunksjoner er sentrale for å lære å svømme. Men før man starter på kjernefunksjonene, legges grunnlaget gjennom vanntilvenningen. Øvelsene som gjennomføres på Vannmerkekursene er tilrettelagt for barn fra 4 års alder, og danner grunnlaget for kjernefunksjonene. Kjernefunksjonene oppnås gjennom 20 kjerneøvelser som inneholder elementene som trengs for å mestre forholdene i vannet, og å lære å svømme.

De fire kjernefunksjonene «Dykke», «Flyte», «Gli» og «Fremdrift» læres på kursene Hval, Skilpadde, Pingvin og Selungen.

1. Holde pusten -> flyte på magen -> linjeholdning
  2. Holde pusten -> flyte på ryggen -> linjeholdning -> puste
  3. Holde pusten -> hoppe fra bassengkanten -> flyte opp på magen -> linjeholdning
  4. Holde pusten -> flyte på mage -> linjeholdning -> dreie på ryggen -> puste -> linjeholdning