Fornøyde med barnehagesvøm

Slide 3 Slide 2 Slide 1

I høst har 48 skolestartere fra Lia barnehage og Puttara FUS barnehage i Kongsvinger gjennomført svømmeopplæring i Kongsbadet i regi av Kongsvinger svømmeklubb. Det har gitt barn som er tryggere i vann.

– Jeg kan ikke få fullrost opplegget. Barna har hatt det kjempemorsomt og alle har hatt en enorm utvikling. De har erfart mestring hver eneste gang. Foreldrene er kjempefornøyd og fått bare gode tilbakemeldinger, forteller Lene Kvernbakken, pedagogisk leder for Lia Barnehage og avdelingsleder for Tyrihans.
Stortinget bevilget 25 millioner til svømmeopplæring for barnehagebarn i 2016. Det ble til tre intensive uker for fire grupper barn, der de hadde to sammenhengende uker med en time i vannet hver dag i september, og en uke i desember. Til sammen 15 timer undervisning for 25 barn fra Lia Barnehage og 23 barn fra Puttara barnehage.

Viktig å lære svømming tidlig

– Aldersgruppen vi har er så mottakelig for å lære nye ting. Jeg er av den mening at dette skulle vært obligatorisk for skolestartere. Mange begynner ikke med svømmeopplæring i fjerde klasse. Dette er alt for seint. Og de som ikke allerede kan svømme vil kanskje kvie seg for dette og synes det er flaut. Vi kommer også til å opprettholde det de har lært til nå, og bruke svømmehallen etter nyttår, understreker Kvernbakken.
Opplegget er basert på erfaringer fra Norges svømmeskole og Gjensidige sin svømmeaksjon. I tillegg til ren svømmeopplæring har barna lært livredning og selvberging. Her har barna lært om hvordan de skal reagere ved ulykker i vann, forlenget arm, 113, ilandføring, svømme med klær og bruk av redningsvester utlånt av Kongsvinger brannstasjon.

Barna har gledet seg

Også Puttara FUS Barnehage har bare positive opplevelser med barnehagesvømmingen.
– Dette har vært et kjempeflott opplegg som vi er glade for å få vært med på. Barna har gledet seg til hver dag, og har kost seg i vannet. De har vist stor fremgang, særlig de barna som i utgangspunktet var skeptiske til vann og har hatt dårlige opplevelser tidligere. Mange har lært å svømme, og de fleste flyter, forteller Mette Ruud, pedagogisk leder for avdeling Gaupa i Puttara FUS barnehage.
De voksne i barnehagen har selv deltatt og fått oppgaver underveis. De opplever at mestringsfølelsen har vært stor og at barna har blitt trygge i vannet, samtidig som de viser respekt for det å være i vann.
– Svømmeundervisningen har vært veldig bra og basert på mye lek. Dette har gjort at barna har vært med på alle øvelsene, og ikke vært redde for å prøve nye ting. Vi har også fått gode tilbakemeldinger fra foreldrene. Barn i denne alderen er veldig mottakelige for å lære nye ting, så dette burde vært et tilbud til alle skolestartere, understreker Ruud.

Gode resultater

Svømmeklubben har de samme erfaringene.
– Vi opplevde at alle ble tryggere i vann og de fleste lærte å flyte både på mage og rygg og skape fremdrift med beinspark. Noen lærte også å svømme crawl både armer og bein. Fagmessig tilsvarer dette nivåene skilpadde og pingvin i Norges svømmeskole, og noen nådde helt opp til nivå med Selunge, sier svømmeskoleansvarlig Bente Ovlien i Kongsvinger svømmeklubb.
Sammen med Vanja Aafloen Velten har hun stått for opplæringen av barnehagebarna. Nå har Stortinget satt av 35 millioner kroner til svømmeopplæring i barnehager for 2017, og midlene vil bli utlyst via fylkesmannen sine hjemmesider.